Tuesday, September 16, 2008

PERUBAHAN DIRI

i need to change!! "Berubah lah anda sblm anda diubahkan".. huhu.. leh ke wat statement camtu??
changes needed:-

1) jaga mulut.. jangan jadi mulut celupar.. jangan sakitkan hati orang lain dgn kata2 aku.. jangan buat orang lain tersinggung..sblm b'cakap tu fikir dl perasaan orang lain.. fikirkan ape yang kite akan rase kalo orang lain cakap macam tu plak kat kite.. maybe lagi bagus kurangkan b'cakap dr banyak b'cakap...

2) jaga perlakuan.. jangan over acting.. nnt orang menyampah..

3) jangan mudah t'pengaruh.. jangan mudah t'pengaruh even dr p'cakapan, perbuatan or any else..

4) b'syukur dgn ape yg ade.. lihatlah kesusahan org lain sblm memikirkan diri sendiri susah..

5) hapuskan perasaan hasad dengki.. jangan ade perasaan jealous!! jealous pada yg t'sayang xpe.. utk kebaikan.. haha.. tp b'pada2!!

6) sombong + bongkak = sombongkak!! sifat2 yg tidak harus ada dlm diri anda!!!

7) menepati janji/masa..

8) melakukan sesuatu tugasan dgn b'sungguh2.. huk3.. ni pengajaran semasa praktikal ni.. buat system sambil lewa jer.. development baru ciput.. motivasi x tinggi.. semuanya pon gara2 takde gaji/elaun/any advantage.. bile ntah nak tinggikan motivasi sendiri???

9) kuatkan tahap kesabaran.. cube jangan t'lalu cepat naik angin @ marah2..sabar dgn mulut2 orang.. sesungguhnye sabar itu separuh dr iman.. huhu

10) senyum sokmo.. yang kes ni nak kate payah tu x la.. tp memang diri aku ni payah nak senyum tmbh2 lg dgn org yg aku x knal.. so kena berubah la erk?? muke aku muke sombong ke erk??

11) kuruskan badan!!! ini harus.. tp ble nak start pon aku xtau.. aku slalu buat sekerat jalan je.. cmne nk kurus?? kuatkan tekad serta keazaman!!

mampukah aku utk berubah seperti list di atas??????
chaiyok!! chaiyok!!
SOFIEATUL AIN BOLEH!!
GOOD LUCK!!

No comments: